19 Aralık 2008 Cuma

"İstanbul’a bir kütüphane yapılmalı"

Fazla yorum yapmayacağım tüm duygularıma tercüman olan bir yazı hazırlamış Doğan Hızlan. Ancak şunu söylemek istiyorum istanbul'a gerçekten bir değil onlarca kütüphane yapılmalı zira modern kütüphanelere hasret yaşatılıyor bu şehir.

İstanbul’a bir kütüphane yapılmalı

Doğan HIZLAN

YAPI Dergisi’nde(*) Yeni Prag Ulusal Kütüphanesi haberini okuyunca derdim depreşti.

"2011 yılında tamamlanması planlanan Prag Ulusal Kütüphanesi, dünyanın en modern kütüphanelerinden biri olacak. Binanın kıvrımlı yapısından kaynaklanan özgün formu, Prag’ın barok yapılarına bir öykünme niteliğinde.

Çek Cumhuriyeti’nin yeni Ulusal Kütüphanesi, 40.000 metrekarelik alan üzerine yapılıyor.

Yeraltında saklanan 10 milyon kitap, otomatik depolama ve geri yükleme sistemine bağlı olarak çalışıyor.

Bu sistem istenilen kitabı 5 dakika içinde okuyucunun eline ulaştırıyor."

Hemen İstanbul kitaplıklarının içler acısı durumunu düşündüm.

Bina yok, kadro yok, üstelik okuru oraya çekmek için yapılacak çalışmalar için ne adam var ne para.

Yapı Dergisi’nin ve diğer mimarlık dergilerinin kapağını açmaya korkuyorum.

Çoğunlukla da korktuğum başıma geliyor.

Değişik ülkelerde açılan yarışmalar sonunda kazanan projeyi uygulamaya koyan devletler, hükümetler.

* * *

BEYAZIT Devlet Kütüphanesi, Orhan Kemal Kütüphanesi dışında yararlanılacak genel kitaplık yok.

Atatürk Kütüphanesi’nin ocak ayı başında açılacağını biliyoruz.

İSTANBUL için yapılan 2010 hazırlıkları içinde acil bir maddeyi tartışmaya açıyorum.

2010 Kültür Başkenti İstanbul projesi kapsamında, İstanbul’a bir kütüphane binası kazandırılmalı. Elbette 2010 yılına yetiştirilmesi mümkün değil ama şimdi bir yarışma açılsın, bu yarışmayı kazanan proje uygulanmaya konulsun, hiç olmazsa temeli atılsın, maketi sergilensin.

2010 yetkililerinden bunu bekliyorum, eğer bu dönemde de yeni bir kütüphane binası yapılmazsa ne zaman yapılacak?

Kutlamalar, törenler, onarımlar birbirini izleyecek, 2011’e geldiğimizde gene modern bir kütüphane binası olmayan tek ülke olma özelliğini koruyacağız.

Benim önerilerim kalıcı eserler üzerine. Pek de gerekli olmayan kitaplar, geçici görüntülerle idare edilen filmler iz bırakmaz. Oysa bir kütüphane yüzyıllar boyu yapılan çalışmaların aynası olur.

* * *

2010 yetkililerinin bu konuyu düşünmesini istiyorum.

İstanbul’a bir kütüphane binası kazandırmak için hemen çalışmaya başlanmalı.

(*) YAPI. Sayı 325, Mimarlık-Tasarım-Kültür-Sanat, Aralık 2008. s. 96.

Hiç yorum yok: